Reunió amb Iolanda Aguilar, Secretària per a l’Administració de Justícia del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica
Dia: 18 de desembre de 2025
Hora: de 9.00 a 10.20
Format: Presencial
Lloc: Departament de Justícia i Qualitat Democràtica
Assistents:
Sra. Iolanda Aguilar Juncosa, Secretària per a l’Administració de Justícia del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica
Sr. Sergi Garcia, responsable de Programes de Millora. Subdirecció General de Suport Judicial i Coordinació Tècnica. Secretaria per a l’Administració de Justícia.
Il·ltre. Sra. Francesca Terrón, Presidenta de l’ACPJ
Il·ltre. Sr. Àngel Pous Barceló, Vocal 2n de l’ACPJ
Sr. Vicenç Gabriel Cara Fernández. Secretari General de l’ACPJ
Desenvolupament de la reunió:
Es tracta d’una reunió de seguiment i de treball.
Comença la Sra. Aguilar indicant que l’any que ve tocarà fer una implantació tecnològica a les Oficines de Justícia Municipals (OJM). Informa de l’aprovació del Decret 241/2025, de 4 de novembre, de reestructuració del Departament de Justícia i Qualitat Democràtica, pel qual es crea la Subdirecció General d’Assistència Tècnica, que depèn directament de la Secretaria per a l’Administració de Justícia. Una de les seves finalitats serà la implantació de la tecnologia perquè les OJM puguin oferir tots els serveis recollits a la LO 1/2025. El seu desplegament total trigarà anys. En aquest sentit lamenta que 200 municipis no hagin respost al formulari que se’ls va enviar, fet que també farà endarrerir, en aquests pobles, la implantació perquè s’ha d’esbrinar de quins espais es disposa.
El desplegament digital tindrà dos focus de prioritat, el primer dels quals és el nombre d’habitants i el segon són les zones aïllades on disposar d’aquesta tecnologia pot evitar desplaçaments llargs a les persones per fer gestions davant de la justícia. En aquest sentit demanen col·laboració a l’ACPJ.
Quant a informes, tenen un esborrany de l’informe de l’Institut d’Estudis Autonòmics sobre quin marge de competències tenen la Generalitat i el Parlament per legislar sobre la Justícia de pau dins el marc estatutari. Abans d’aprovar cap norma ens informaran l’ACPJ sobre les conclusions d’aquest informe i consultaran l’Associació. També tenen un primer esborrany de l’Institut Metropolità sobre l’auditoria per saber com estan a l’actualitat les OJM o Jutjats de pau. Un dels elements clau d’aquesta auditoria és conèixer de quins espais es disposa per, per exemple, poder tenir prou privacitat com per fer una declaració telemàtica. L’auditoria pot ajudar al Departament a valorar la possibilitat de concedir subvencions al consistoris perquè puguin fer front a les reformes necessàries.
Des de la Secretaria estan fent visites pel territori i estan descobrint les realitats tan diferents que hi ha en els equipaments de justícia dels pobles. Estan constatant que molts consells comarcals i ajuntaments s’estan interessant per agrupar secretaries.
També han detectat que hi ha personal de l’Administració de Justícia que no sap qüestions com que si per fer notificacions s’ha d’emprar un mitjà de transport propi, es pot demanar el cobrament de dietes.
Quant al personal idoni, que continuarà existint per fer tasques de registre, miraran d’incrementar les indemnitzacions que cobren i de formar-los de forma efectiva perquè puguin dur a terme la seva tasca.
Des de l’Associació se li varen traslladar algunes qüestions que se’ns havien fet arribar per part d’alguns associats i associades:
- Si des de les OJM es podran fer apoderaments apud acta. Quant a les compareixences penals apud acta la resposta és que no, perquè es fa servir un programari que permet saber si la persona està en crida i cerca i per raons evidents de seguretat. El que no sap i s’ha compromès a mirar si és possible, és si a les OJM es podran fer apoderaments apud acta d’advocat i procurador.
- Si el Conseller pot demanar al Ministre Bolaños una modificació de la llei de l’IRPF perquè les retribucions que cobren els jutges de pau en quedin exemptes. La Sra. Aguilar ha contestat que li plantejarà al Conseller.
A més, el Sr. Pous pregunta si la Generalitat s’ha plantejat d’actualitzar el reglament dels jutges i jutgesses de pau. La Sra. Aguilar comenta que caldrà fer-ho un cop es tinguin tots els informes demanats i en aquest sentit també compta amb poder disposar de la col·laboració de l’ACPJ.
