Butlletí núm. 84

15 gen., 2010

EDITORIAL

La Justícia es troba en una cruïlla on es plantegen nous reptes per a poder seguir servint a una societat que canvia de manera molt ràpida, amb noves necessitats.

La Justícia de Pau no queda fora i al marge del repte de renovació, sinó que el té plantejat amb major  intensitat dins del seu àmbit.
El repte és de quina manera servir el paper de primer graó, més pròxim de l’administració de  justícia i quines competències i funcions assumeix per  a contribuir a l’objectiu general de servir de manera més efectiva, d’impartir justícia de manera més pròxima i propera als ciutadans.

Hi ha diversos factors que ens porten a replantejar el que és avui la Justícia de Pau :
En primer lloc el creixement de la població en el nostre país que ha creat una distribució cada vegada més desequilibrada en el territori. Això sumat al fet de l’existència a Catalunya d’un model municipal de més de nou-cents consistoris. Això planteja la necessitat del disseny d’una Justícia de Pau que s’adapti a condicions humanes diferents pel nombre de cada comunitat, i que respongui a les necessitats diferents d’un municipi de dos centenars d’habitants o un altre de més de quinze mil.

La distribució territorial descompensada de la població i l’actual planta judicial ha fet que hi ha moltes ciutats que no són seu de Jutjat d’Instància i per tant tenen Jutge de Pau. Per tant el repte és adaptar la Justícia de Pau com a  justícia de proximitat a aquesta situació.

Les característiques específiques que té Catalunya exigeixen que es pugui dissenyar una Justícia de Pau adaptada a les condicions concretes, altrament difícilment el model actual podrà resoldre res. Cal que la LOPJ, d’acord amb les previsions competencials de l’actual estatut doni al parlament de Catalunya les facultats per adaptar-la a la situació específica del nostre país tal com el 1933 va poder fer-ho amb el que llavors es deia la justícia municipal.

Sobre la taula es planteja la possibilitat que la Justícia de Pau assumeixi nous reptes competencials, en els àmbits civil i penal.
 
La possibilitat de dotar a la justícia de pau de noves competències no es pot fer sense dissenyar un sistema dual i deixar de banda l’unitari. Això hauria d’anar acompanyat necessariament d’una altra tipus de formació, un altre sistema de nomenament dels jutges i també dotar a l’oficina de mitjans adients per part de qui pertoqui.

Creiem que val la pena seguir amb el model de proximitat que és la Justícia de Pau, però no té sentit seguint amb la situació actual. Volem ser el graó de la justícia més propera als ciutadans amb un paper actiu i responent a les necessitats actuals que ens demana avui Catalunya.

Des de l’ACPJ encetem el debat sobre quina justícia de pau volem tenir a Catalunya pel segle XXI.

Per tant us animem a donar les vostres opinions al butlletí per tal de donar un millor servei als nostres conciutadans.