En el plenari celebrat avui al Palau de Pedralbes, la consellera de Justícia i vicepresidenta de l’Observatori, Montserrat Tura, ha destacat la funció d’aquest òrgan com “una peça més en l’engranatge d’interlocucions i concertacions que el Departament de Justícia manté amb l’Administració de justícia i l’entorn judicial”. La consellera ha presentat als membres de l’Observatori l’informe sobre l’acció de govern en matèria d’Administració de justícia a Catalunya. Segons ha explicat Montserrat Tura, entre els objectius estratègics que s’ha marcat el Departament de Justícia per aquest mandat està “el desplegament de l’Estatut en matèria de justícia, la millora del funcionament d’aquest servei públic, i la dotació d’infraestructures adequades que garanteixin unes condicions dignes a usuaris i professionals”.
De la sessió d’avui, destaca també la presentació i aprovació de les propostes dels dos grups de treball de l’Observatori, que es preveuen dur a terme durant aquest any. Pel que fa al grup Els ciutadans i la justícia, les seves propostes incideixen en la línia d’incrementar l’eficiència i l’eficàcia de la prestació de serveis als ciutadans i millorar, així mateix, la percepció que aquests tenen sobre l’Administració de justícia. Concretament, el grup proposa, entre altres mesures, l’elaboració d’indicadors de qualitat del servei basats en aspectes com ara la puntualitat, els retards o les suspensions, la durada dels processos, l’atenció personal o les reclamacions i queixes.
Per la seva banda, el grup El personal al servei de l’Administració de justícia centra els seus objectius en la millora de les polítiques de recursos humans, amb propostes que van des de l’establiment d’un procés de selecció de personal controlat per la Generalitat, per assegurar una major cobertura de les necessitats del territori, fins al foment de l’ús de les noves tecnologies i el registre i presentació telemàtica d’assumptes. El grup també proposa valorar la situació de l’atenció al públic en els diferents jutjats, especialment als registres civils i als jutjats de violència sobre la dona, i la fixació de sistemes d’incentius per reduir la mobilitat dels treballadors dels jutjats.
Projecte del Llibre blanc de la mediació
Durant la sessió plenària de l’Observatori Català de la Justícia d’avui també s’ha presentat el projecte del Llibre blanc de la mediació, una eina que ha de permetre la millora del servei públic de la justícia, a través de la disminució de la litigiositat i l’elaboració de guies de bones pràctiques per a la seva implantació com a sistema extrajudicial de resolució de conflictes en diferents àmbits. El projecte respon a una demanda social i una acceptació creixents d’aquesta via alternativa, que s’aplica de manera cada cop més freqüent en conflictes familiars, comunitaris o en els àmbits de la justícia juvenil i la d’adults.